Intressant att det är så långt mellan mina inlägg med tanke på temat på mitt förra inlägg...
Bortsett från ovanstående; varför retusch? Hur lång tid tar det att retuschera en bild? Vem bestämmer vad som ska göras och när är bilden färdig? Jag fick frågorna vid ett samtal över lunchen på Photoshop Day i Malmö som arrangerades av Batteri och även gjordes i Göteborg och Stockholm.
För mig personligen handlar det om att få jobba med färg och form, göra någonting vackert och snyggt ännu vackrare, ännu snyggare. Jag är dessutom en frälsare för alla som på något sätt jobbar med bild men inte gillar att retuschera; jag ger tid till fotografen att fotografera, tid till AD:n att plocka fram slagfärdiga ideér - möjligtvis tar jag tid från praktikanten att bekanta sig med bildretusch.
Innan jag började med retusch tyckte jag som många andra; retusch är falsk marknadsföring, det får oss att tro att allt är mycket vackrare än det i verkligheten är. Vem har inte tagit del av alla rapporter om unga flickor som blir sönderstressade av skönhetsideal och svälter sig själva. För att inte tala om den vansinniga konsumtionsvärld vi lever i, som tär på moder jord och skapar upplopp då inte alla har råd att konsumera vad dom vill och som dom vill etc. I det avseendet är det viktigt att tala om retusch och vad den har för påverkan på oss och samhället.
Innan jag, ganska otippat, började med retusch hade jag inte sett så många oretuscherade bilder, men nu, tio år senare, förstår jag fullt ut varför bilder retuscheras. Någonting måste alltid göras, vad och hur mycket, ja, det beror bl a på avsändare, budskap och mottagare.
Retusch är ofta förskönande av redan bra bilder, bilder där fotografen redan gjort ett bra jobb för att den kan sätta ljuset, hitta dom bra vinklarna och lyfta fram det beställaren vill ha, men där man genom retusch ger lite mer skjuts åt bilden, lite "umpf", för att förhöja den ytterligare. Retusch kan också vara en desperat åtgärd - rädda vad som räddas kan, alternativt en besparing; omfärgning av en gammal produkt med ny färg.
Bilder har alltid retuscherats eller, om man hellre vill, manipulerats, mer eller mindre. Redan på mörkrummets tid jobbade kopisten med att påverka hög- och lågdagrar, förstärka färger eller vad det nu kunde vara, allt för att förstärka bilden eller en del av bilden. Redan på kameran påverkas bilden beroende på vad du har för kamera, vilket objektiv du väljer, om du använder filter, vilka inställningar du gör, i vilken miljö du befinner dig och dessutom, bara en kamera visas för omgivningen så påverkas verkligheten.
Hur mycket ska man då arbeta på en bild? Självfallet är det olika från bild till bild. Det handlar om vad bilden har för syfte, om den ska sälja en produkt eller skildra en verklighet, vara en utsmyckning eller instruerande. Det finns många parametrar att ta hänsyn till; vad har avsändaren för budskap? Finns det en värdegrund att ta hänsyn till? Har man en redan fastställd grafisk profil att ta hänsyn till? Vem är den potentiella kunden? Vad har kunden för behov? Vad tilltalar kunden? Och kanske viktigast av allt, vad finns det för budget? Allt detta bestäms i ett tidigt skede i nära samarbete med beställaren.
Vad som är rätt och fel är också omöjligt att säga men vi människor är ganska likasinnade i vårt seende och vad vi gillar respektive inte gillar. Vad vi anser vara fult eller vackert påverkas av miljön vi rör oss i, vår uppfattning av omvärlden, våra referenser och erfarenheter. Studier har gjorts och ur detta har det växt fram olika slutsatser som i sin tur givit oss olika grafiska regler och instrument som t ex gyllene snittet.
Detta första lilla inlägg är början på någonting mer hoppas jag. Vad tänker ni andra där ute? Intet nytt under solen kanske men kul att grotta in sig i tänker jag!
Författartips: Bo Bergström & Göran Segeholm har båda skrivit bra böcker om visuell kommunikation och tankar kring bildanalys. Göran Segeholm har jag nämnt tidigare i bloggen då han var föreläsare under Photoshopdagen som arrangerades av Moderskeppet i våras. Bo Bergströms "Effektiv visuell kommunikation" var en av böckerna vi använde när jag i våras läste grafisk design på Malmö Högskola. Det kan tyckas lite snävt att bara se till svenska författare och svenska uppfattningar kring det visuella, men någonstans måste man börja :o)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar