Det finns mycket att säga i ämnet, särskilt då det med jämna mellanrum debatteras om hur retuscherade modeller i tidningar och magasin sänker flickors självförtroende. Det har talats om att man på något sätt ska märka ut och gradera hur pass retuscherade bilderna är men jag anser att man istället ska prata om och diskutera reklambilder och dess syfte för att ungdomarna ska förstå att det finns en tanke bakom varför bilderna ser ut som de gör.
Med tanke på tidningens målgrupp ville jag framhålla att det i reklamvärlden handlar om att presentera en produkt på ett säljande sätt. Bakom det färdiga resultatet ligger mängder av förberedelser från kreativa AD:ar med en visuell tanke, marknadsundersökningar med målgruppsfokusering och jakten på den modell som kan representera och presentera produkten. Hur mycket retusch som behövs för att göra bilden attraktiv, kännas fin och färdig är mycket beroende på fotografen och dennes förmåga att bland annat sätta ljuset och komponera bilden.
Artikeln i Julia nummer 8 2014 |
Det var slumpartat att jag började med retusch och jag kunde tänka att det är hemskt med alla bilder av den "perfekta" människan med den "perfekta" hyn och de "perfekta" formerna som sköljer över oss. Idag vet jag bättre och har förståelse för varför man retuscherar och skillnaderna det gör när man lyfter fram och förstärker det som är viktigt och intressant i bilden samtidigt som man skalar bort det som stör, man vill trots allt se någonting vackert, åtminstone när det kommer till bilder som ska sälja någonting. Vad vi tycker är rätt eller fel, bra eller dåligt i en bild är såklart individuellt men ofta tycker vi ganska lika eftersom majoriteten av oss växer upp i samma miljö och omgivning och utsätts för samma intryck från samma medier.
Första gången jag var på en kroki-lektion blev jag lätt generad när modellen klädde av sig naken mitt framför näsan på mig. Ganska snart såg jag bortom den nakna människan och tittade istället på linjer och former. Det är ungefär detsamma med retusch, att man ser bortom personen eller produkten på bilden och istället ser bilden som en ofärdig tavla där man förfinar redan befinliga linjer, färger, toner skuggor eller vad det nu kan vara. I tv-serien Alla är fotografer, del 2 (drygt sjutton minuter in i programmet) intervjuas Jenny Stigsdotter, retuschproffs och grundare av retuschbyrån la Machine. Hon sammanfattar på ett bra sätt retuschens uppdrag; att fungera som fotografens förlängda arm och tekniskt hjälpa fotografen att fullfölja sin kreativa idé.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar